تحرّک مردگان
برای هر انسان منصفی که کم و بیش با تاریخ اسلام آشنا باشد و جنایات یزید بن معاویه را خوانده باشد شگفت آور است که بشنود:
کسانی بوده ـ و یا هستند ـ که از یزید دفاع کرده و حکم به برائت او می دهند! و
در پاییز 1388، به دعوت مجله پگاه که ویژه حوزه های علمیه است مصاحبه ای انجام گرفت و در شماره 62 این مجله اختصاصی و صنفی به چاپ رسید. اینک که یکی از سایت ها به نقل یک جمله آن همراه با نسبت های ناروا اقدام کرده است، متن آن گفتگو بازنشر می گردد.
اگر دشمن از ما تعریف کند...طرح مسأله
وقتی دشمنان اسلام یا ...
ریاست جمهوری در نظام اسلامی(1)
درآمد
رئیس جمهور در نظام های سیاسی مختلف، نقش یکسان و واحدی ندارد و ...
ریاست جمهوری در نظام اسلامی(2)
پرسش اصلی این سلسله مقالات آن است که در نظام اسلامی، با توجه به مبنای ولایت فقیه، ...
ریاست جمهوری در نظام اسلامی (3)
درباره ی جایگاه ریاست جمهوری در نظام اسلامی، با توجه ...
ریاست جمهوری در نظام اسلامی(4)
این پرسش که «ریاست جمهوری، چه جایگاهی دارد» را با توجه به دیدگاه های ...
گفتگو با «شفقنا»
ریاست جمهوری در نظام اسلامی (5)
در مقالات پیشین به طرح دیدگاه های مختلف درباره جایگاه ...
اصل، احراز مردم استدر کشور ما و براساس قوانین موجود(1) احراز صلاحیّت داوطلبان ریاست جمهوری، توسط اعضای شورای ...
انتخابات، «فصل وعده ها»ست. هر یک از نامزدهای انتخاباتی، با استفاده از رسانه ها و با حضور در اجتماعات، وعده های فراوانی به مردم می دهند. آنها با برشمردن مشکلات مردم، به ایشان «قول» می دهند که وقتی به ریاست جمهوری و یا وکالت مجلس رسیدند، «چه کار خواهند کرد»...
شهید بهشتی، یک روحانی متفاوت
*در آستانه هفتم تیر و شهادت آیة الله بهشتی ...
تأملی در این پرسش که آیا تنفیذ حکم ریاست جمهوری برای تثبیت آراء ملّت و یا برای تحقیر آن هاست؟
اشک های امام صادق (ع)
امام صادق (ع)، اصحاب و شاگردان زیادی داشتند که تعداد آنها تا چهار هزار ...
دولت و ابزارهای الزام به شریعت
طرح مسأله
دولت و ابزار های الزام به شریعت(2)
طرح مسأله
دولت و ابزار های الزام به شریعت (3)
طرح مسأله
دولت و ابزارهای الزام به شریعت (4)
طرح مسأله
(مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی 27/8/1392)
عذرخواهی یک «فعل اخلاقی» است ولی مانند هر رفتار دیگری، در چارچوب خاص «وصف اخلاقی» پیدا می کند و در بیرون آن می تواند غیر اخلاقی یا ضد اخلاقی باشد. چه اینکه «انفاق» نیز یک رفتار اخلاقی است، ولی در شرایطی که به انگیزه ریاکاری انجام شود و یا موجب سستی و تنبلی گردد و یا از مرز ...
دولت و ابزارهای الزام به شریعت (5)
طرح مسئله
جامعه اسلامی یا جامعه ایمانی؟
تحریم رسانه های حلال!
یک نمونه که اینک به گزارش آن می پردازیم نگرانی حضرت امام(ره) از «حیثیت اسلام» در نظام جدید بود. این نگرانی پس از گذشت حدود 5 ماه از پیروزی انقلاب، در کلام امام خود را نشان داد و در حالی که در چند ماه نخست، «امید به آینده» همه را سرشار از نشاط ساخته بود، ولی با گذشت یک دوره کوتاه، ...
متن کامل مصاحبه با شفقنا به مناسبت دهه فجر1392
اصل بر اختیار است یا اجبار؟
منطق توقیف یا توقیف منطق؟
مصاحبه با سایت جماران
دولت تجزیه طلب!
این سخنرانی در تاریخ 11/3/1393 در مؤسسه مفتاح کرامت قم در حضور جمعی از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم ایراد شده است.
بالاخره پس از چند سال وقفه، امسال مراسم بزرگداشت شهید مظلوم با حضور جمعی از یاران و دوستان وی در بهشت زهرا برگزار گردید و سخنرانی برعهده این جانب گذاشته شد، اینک متن کامل آن سخنرانی پس از اصلاح مختصر ارائه می گردد.
(تأملی در سیره علوی)
توضیح : نشست علمی فقه سیاسی شیعه پس از انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی در روز سیزدهم خرداد 1393در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به همت جهاد دانشگاهی برگزار گردید. اینک متن کامل بحثی که در این نشست ایراد گردید، ارائه می شود.
سیاست بگیر و ببند و جنجال آفرینی
جنگ افروزی و اخلاق گریزی
توجیه تندروی ها و تبرئه تندروها
علت تندروی خواص
«فقه و تأویل نصوص»
...
بررسی نظریه علامه طباطبایی
بررسی نظریه علامه طباطبایی
(بررسی نظریه علامه طباطبایی)
در روز دوشنبه 8 دی ماه 1393، مناظره ای در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید که موضوع آن کرامت انسان بود. تاکنون گزارشات متعددی از این جلسه در رسانه ها منتشر شده است، ولی به دلیل آن که در بسیاری از آن ها نارسایی هایی وجود دارد،
انقلاب، در اقبال و ادبار فقهای عصر اخیر
(مصاحبه به مناسبت دهه فجر 93)
نسبت دین و دیکتاتوری (5)قدرتِ نظارت ناپذیر
1ـ حکم قبل از محاکمه سال جدید شمسی با ایام شهادت حضرت فاطمه اغاز گردید و در فرصت تشرف به حریم رضوی دفتر مظلومیت یگانه بانوی عصمت مرور گردید، امید است بر بازخوانی و بازنویسی بخشی از این دفتر پر سوز و گداز توفیق یابیم. اینک برگ نخست این دفتر:
قضاوت در اختیار خصم. حضرت فاطمه درباره حقوق خود دو گونه اختلاف با دستگاه خلافت داشت، یکی از نوع اختلاف در حکم، و دیگری از سنخ اختلاف در موضوع.
حکم حکومتی به جای حکم قضایی.فرد اگر در بالاترین رتبه ی قضائی باشد و یا در عالی ترین منصب ولایی قرار داشته باشد، باید ادعاهای خود بر علیه خصم را در حضور قاضی دیگر مطرح کرده و ادله اثبات آن را ارائه کند تا محکمه درباره ی مخاصمه او رأی صادر کند. و بر همین اساس است که در فقه و کلام ...